Yamaha HA-L7A – un amplificator de căști cu un as în mânecă.

Introducere

Amplificatorul de căști Yamaha HA-L7A și căștile Yamaha YH-5000SE sunt produse concepute să fie folosite împreună, iar rezultatul este un sistem de căști complet, alternativa Yamaha în ceea ce privește abordarea de top, de vârf, în segmentul de piață al sistemelor ultra high-end. Avem și alți producători care, chiar dacă folosesc tehnologii diferite de reproducere audio, au ales să dezvolte sisteme all-in-one: Warwick Acoustics sau Stax, chiar și Abyss, care recomandă Eleven Audio ca fiind partenerul ideal pentru căștile lor. Yamaha folosește această abordare unitară nu doar în cazul de față, ci și în alte segmente de produse, exemplul cel mai grăitor fiind sistemul stereo compus din Yamaha NS-5000, Yamaha M-5000, Yamaha C-5000 și Yamaha GT-5000. Un sistem pe care, dacă îl vezi și îl auzi, rămâi impresionat.

Această abordare este clar una pro-client; te scutește de multe bătăi de cap când vine vorba de a alege componentele partenere, și, cel mai important, celebrul matching, adică acea sinergie dintre echipamente fără de care acestea ar fi doar niște frumoase obiecte de decor. Chiar dacă comparația este una puternică, cei care au trecut prin această experiență – și nu cred că există audiofil care să nu fi trecut măcar o dată – știu precis despre ce este vorba. Contraargumentul ar fi că rămâi fără acea plăcere care se naște în urma dorinței de a-ți crea propriul lanț audio.

Dacă se pun în balanță cele două alternative, bineînțeles fiecare este liber să își aleagă pe ce cale să meargă. Totuși, calea bătătorită este de cele mai multe ori cea mai sigură, însă nu și singura.

Calitatea construcției și descrierea amplificatorului și a convertorului audio

Ca și în cazul căștilor, despachetarea este una premium: cutie dublă, culori folosite – negru mat, care inspiră eleganță. Amplificatorul în sine este construit robust, are 5,3 kg și inspiră calitate. Forma acestuia este una distinctă, ce poate să polarizeze gusturile oamenilor. Pentru mine este interesantă. Cei de la Yamaha au ales să urmeze principiul: conținutul dictează forma și nu invers. Deoarece cele două transformatoare toroidale sunt separate pentru a avea cât mai puține interferențe cu componente electronice sensibile, a rezultat o formă asimetrică, cu două turnuri care ar putea să te trimită cu gândul la o sculptură abstractă din secolul XX, unde forme opuse se contopesc una cu alta.

Un lucru care, pot să spun, nu mi-a plăcut, este dimensiunea și poziționarea ecranului. Acesta este OLED – puțini producători aleg să folosească această tehnologie din cauza costurilor ridicate față de ecranele LCD. Însă, ecranul este mic și poziționat deasupra, ceea ce face ca să trebuiască să te ridici de pe scaun ca să vezi informațiile afișate sau să stai cumva deasupra lui. Un plus, care vine și diminuează acest aspect, este faptul că are telecomandă inclusă, cu butoane fizice pentru volum și schimbarea intrărilor, cele mai folosite opțiuni de majoritatea utilizatorilor. Iar aplicațiile de pe telefon pot să suplinească citirea informațiilor. În acest caz vorbim și despre un streamer ce trebuie achiziționat separat, amplificatorul având doar DAC inclus.

Conectivitatea cu căștile este variată, având: XLR 4 pini (conexiune balansată), jack balansat de 4,4 mm și jack de 6,3 mm.

Constructiv, Yamaha este balansat cu circuite discrete decuplate de restul șasiului, sursă de alimentare liniară, două transformatoare toroidale separate fizic de restul amplificatorului, circuit de alimentare pozitiv și negativ pentru fiecare canal, în total patru astfel de circuite.

Puterea este de 1.000 mW pe fiecare canal, suficient pentru majoritatea căștilor premium. Căști cu o impedanță între 32 și 600 ohmi sunt recomandate. Căștile Yamaha YH-5000SE au o impedanță de 34 ohmi. SNR este mai mare de 120 dB.

Chipul DAC este ESS Technology’s ES9038PRO de 32 biți. Se folosește un singur astfel de chip. Există intrări digitale, coaxial și optic, iar intrarea USB suportă următoarele frecvențe: PCM: 44,1/48/88,2/96/176,4/192/352,8/384 kHz, 16/24/32 bit, și DSD: 2,8 MHz/5,6 MHz/11,2 MHz: ASIO Native și DoP. Merită menționat faptul că se folosesc două clockuri de precizie, unul care operează la 44,1 kHz, iar celălalt la 48 kHz, pentru o performanță audio sporită.

Amplificatorul are Pure Direct mode, pe care eu îl consider standard când asculți muzică, deoarece semnalul este transmis în cel mai curat mod posibil. Mai are câteva filtre pentru DAC și 8 filtre digitale Yamaha CINEMA DSP, împrumutate de la receiverele lor. Cu aceste filtre nu m-am jucat, abordarea mea fiind una clasică, de principiul „calea cea mai simplă este cea mai bună”.

Foarte important de specificat – și am lăsat lucrul acesta la urmă – este faptul că Yamaha HA-L7A poate fi folosit ca preamplificator de linie. Are ieșiri XLR și RCA. Poți să îți faci astfel un sistem stereo cu boxe și un amplificator de putere, un sistem minimalist deoarece ai și DAC inclus, care poate să funcționeze ca sursă.

Lanțul audio

Amplificatoare folosite:

• Yamaha HA-L7A;

• Accuphase C-3900
folosit ca amplificator de căști;

• Quad PA-One.


Căști folosite:

• Yamaha YH-5000SE;

• Audeze LCD-3;

• Audeze LCD-5.


Surse folosite:

• Hana Umami Red,
Brinkmann Taurus, Accuphase C-47;

• DAC din Yamaha HA-L7A,
de unde au fost rulate diverse
tipuri de fișiere hi-res din Tidal sau Qobuz.


Ca genuri muzicale, acestea au fost variate, de la muzică clasică la jazz și rock, până la pop. Evaluarea s-a produs pe o perioadă lungă de timp, de peste câteva luni de zile.

Evaluare sonoră

Implementarea atentă a circuitelor și faptul că este un amplificator balansat face ca aceste lucruri să își pună pozitiv amprenta asupra sunetului. Yamaha HA-L7A este caracterizat de un sunet echilibrat, natural, cu separare bună și spațialitate din belșug. Dinamica, rezoluția și detaliile sunt prezente și acestea, fără să iasă în evidență sau să fie simțită lipsa acestora.

Se poate asculta pe perioade lungi de timp cu acest amplificator, nu este în categoria celor care oferă un sunet analitic și obositor, devenind greu de suportat pe parcursul trecerii timpului. Este mai iertător cu înregistrările proaste și face ca muzica să fie transmisă într-un mod unitar, dar scoate la iveală și detaliile ascunse în înregistrări.

A sunat foarte bine cu căștile Yamaha, poate cel mai bine. Cu cele două modele de căști de la Audeze, o primă impresie a fost faptul că ar fi fost nevoie, poate, de mai multă putere. Caracterul căștilor ascultate a fost de fiecare dată evident. O sinergie bună a avut, poate că era de așteptat, cu căștile Yamaha YH-5000SE, unde mediile frumoase și înaltele rafinate și-au făcut simțită prezența într-un mod delicat. Frecvențele joase sunt prezente, impactul acestora se simte, însă nu te copleșesc. Mediile și înaltele fiind punctul forte al prezentării. Instrumentele acustice au fost prezentate într-un mod realist, iar tonalitatea echilibrată a dat un plus de realitate prezentării.

Concluzii

Yamaha HA-L7A este un amplificator de căști care se încadrează foarte bine în filosofia de sunet Yamaha, cu o semnătură sonoră specifică. Un raport semnal–zgomot foarte scăzut și o reproducere excelentă a frecvențelor medii sunt punctele forte ale acestui amplificator de căști.

Designul este o chestiune de gust și depinde de modul în care îl utilizezi. Felul oarecum diferit în care sunt amplasate butoanele de control și afișajul poate fi incomod uneori, însă telecomanda suplinește aceste neajunsuri. Yamaha HA-L7A, poate sa fie folosit ca preamplificator de linie, iar acest lucru este cu siguranță un plus și te ajută și într-un sistem stereo.

Cele două componente, împreună, alcătuiesc un sistem de căști ultra-performant ce se află în top, lucru care, pentru inginerii de la Yamaha, nu poate să fie decât un nou succes, o nouă pagină de istorie în ceea ce privește poziționarea și consolidarea în segmentul premium hi-fi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *