Un review simplu, dar complicat

Când m-am decis să scriu acest review, trebuie să recunosc că mă așteptam ca procesul să fie unul ușor. Luxman L-509Z nu este o altă componentă cu al cărei sunet a trebuit să mă obișnuiesc, o componentă care să fi avut nevoie de sute de ore de rodaj sau o componentă la care a trebuit să încerc multe cabluri pentru a descoperi cea mai bună sinergie. De ce? Pentru că subiectul acestui review, amplificatorul integrat de vârf al celor de la Luxman face parte din sistemul personal de peste un an, perioadă în care am avut suficient timp să trec prin toate schimbările provocate de rodaj sau de cablurile folosite și să mă obișnuiesc cu sunetul acestui amplificator în sistemul de teste. Probabil că și din acest motiv, faptul că m-am obișnuit cu amplificatorul, mi-a fost greu să scriu despre particularitățile sale. Sau poate că am prea multe de spus și nu știu cu ce să încep. Pentru cei ce nu sunt familiarizați cu modelul L-509Z, acesta este un amplificator integrat care în momentul de față ocupă treapta cea mai înaltă în familia de amplificatoare integrate din gama Luxman. Circuitul este unul complet analog, adică nu vei găsi în interiorul acestui amplificator streamere sau DAC-uri, în schimb vei găsi un preamplificator phono care îți oferă posibilitatea de a folosi pickup-uri echipate cu doze MM sau MC (pentru dozele MC ai posibilitatea de a selecta impedanță ridicată sau impedanță scăzută).

O bijuterie japoneză

Odată scos din cutia de carton triplă, primul lucru care îți fură privirea este blocul din acril gros care acoperă VU-metrele. Odată ce ai pornit amplificatorul, acestea se aprind, pregătite să danseze în ritm cu muzica. Între cele două VU-metre se află un indicator de volum, iar sub acestea câteva led-uri care indică diverse funcții ale amplificatorului. Aș intra în mai multe detalii cu privire la toate elementele de pe panoul frontal, dar nu vreau să amân momentul audiției și mai mult. Totuși voi menționa cele două butoane rotative pentru controlul volumului și pentru selectarea intrării active. Acestea sunt probabil cele mai fascinante elemente tactile cu care am interacționat până acum atunci când vine vorba de echipamente audio. Fața este din aluminiu, iar suprafața laterală a butonului este dintr-un material moale, plăcut la atingere. Rezistența selectorului de intrare lasă impresia unei componente de calitate, iar clicul butonului la fiecare rotire, însoțit de sunetul greu al releelor interne care mă duce cu gândul la acea atenție la detalii, specifică japonezilor. Cei de la Luxman au înțeles că fiecare element tactil, fiecare zgomot pe care amplificatorul îl face în timpul operării, fiecare led sau fiecare unghi care reflectă lumină, fac parte din experiența utilizatorului și formează un pachet complet alături de performanța amplificatorului.

Performanță pe măsura aspectului?

Am vorbit despre ce este și despre cum arată Luxman L-509Z, dar probabil că aspectul nu este în vârful listei de priorități a multor audiofili. Să vorbim despre muzică, așa cum o reproduce Luxman L-509Z. Voi începe cu un cover al piesei “I Will Survive”. Piesa este interpretată live de către Petra Magoni (voce) și Ferruccio Spinetti (contrabas). Încă de la începutul melodiei L-509Z dă dovadă de un control extraordinar al frecvențelor joase, reușind să transmită întreaga energie aproape agresivă a contrabasului. De aici lucrurile devin și mai bune. Petra Magoni vine în prim plan cu o voce puternică, iar integratul Luxman reușește să mențină un echilibru între rafinament și forță brută. Vocea are o doză perfectă de “agresivitate”, astfel încât aceasta transmite energia puternică a melodiei fără a deveni sibilantă, chiar și la volum ridicat.

Musica Nuda – Live a Fip, Petra Magoni, Ferruccio Spinetti

Un amplificator care aduce marile orchestre în camera ta!

Dacă stai cu tableta/telefonul la îndemână în timp ce citești acest articol și te relaxezi în poziția preferată de ascultare, în fața sistemului de muzică, poate ai dat deja play pe streamerul propriu la piesa “I Will Survive” menționată anterior și te întrebi “Dar oare cum reproduce Luxman L-509Z orchestrații mai complicate?” Următoarea piesă din lista de ascultare este Rapsodia română nr.1 a lui George Enescu (nu uitați să vă luați bilete din timp la Festivalul George Enescu de anul acesta). Mai exact, am ales interpretarea celor de la Minnesota Orchestra alături de dirijorul Eiji Oue, de pe albumul aniversar al celor de la Reference Recordings. Luxman L-509Z reproduce cu delicatețe pasajul de la începutul acestei opere, dar strălucește din ce în ce mai mult pe măsură ce melodia avansează și integratul arată că nu se teme de pasajele dinamice și pline de energie ale operei lui Enescu. L-509Z păstrează intrumentele separate și clar definite în spațiu, iar scena se extinde în afara boxelor, dar și în spatele acestora, lăsând impresia unei orchestre adevărate.

30th Anniversary Sampler

Următorul segment este pentru cei cu vecini audiofili.

Unul dintre avantajele faptului că locuiesc la casă este faptul că nu trebuie să-mi fac griji de cât de tare se aude muzica. Așa că am ales să pun la încercare integratul celor de Luxman cu varianta instrumentală a melodiei “Illuminate” de pe albumul cu același nume al celor da la Anup Sastry. Această piesă este o combinație de muzică metal și muzică electronică, iar calitatea înregistrării este surprinzător de bună. Acele vu-metrelor Luxman sar spre marcajul roșu, iar difuzoarele boxelor Paradigm prind viață. Muzica se transformă intr-un concert adevărat și trebuie să îmi amintesc la fiecare câteva secunde că trebuie să fac o analiză a ceea ce aud pentru aceast review și să nu mă pierd în muzică. Sincer, mă întreb cum poate un amplificator de “doar” 120 de wați pe canal să ofere atât de mult control. Tobele au impact și simți fiecare bătaie în piept. Chitara și chitara bas rămân clar separate și nu se pierd la nivelul foarte ridicat de ascultare. Deși aș caracteriza Luxman L-509Z ca fiind un amplificator al cărui sunet tinde către neutralitate, alături de difuzoarele de beriliu ale boxelor Paradigm Persona 5F, această melodie nu m-a făcut să stau cu telecomanda în mână, temându-mă de frecvențele medii și înalte. L-509Z dovedește încă odată că poate îmbina cu succes puterea și rafinamentul.

Illuminate – Anup Sastry

Integratul în defavoarea separatelor?

Nu voi mai scrie despre melodiile folosite în acest segment, dar voiam să menționez cum se compară integratul L-509Z cu amplificatorul de putere M-900U împerecheat cu preamplificatorul C-900U. Nu pot spune că flagship-urile generației anterioare de echipamente Luxman au început să tremure de frică odată ce am conectat L-509Z la cel de al doilea sistem de teste. Adevărul este că M-900U și C-900U încă reprezintă un sistem foarte competitiv la nivelul lor de preț. Ce nivel? 30.000 €, adică de două ori și ceva peste prețul de “doar” 13.000 € al integratului L-509Z. Cu toate acestea, integratul de vârf al celor de la Luxman nu pleacă acasă cu coada între picioare. Acesta oferă un sunet ceva mai neutru decât combinația de separate, cu un nivel al detaliilor foarte apropiat. Scena suferă din punct de vedere al mărimii, dar nu cred că aș putea să-mi dau seama de acest aspect dacă aș lua o pauză de 30 de minute între teste. Sunt impresionat de cât de bine se comportă L-509Z în comparație cu sistemul de separate. Pentru mai puțin de 50% din prețul de listă al combinației M-900U cu C-900U, obții 85-90% din performanță. Dacă luăm în considerare faptul că Luxman L-509Z vine echipat și cu un preamplificator phono, balanța se înclină și mai mult în favoarea acestuia (un sistem compus din M-900U, C-900U și preamplificatorul phono EQ-500 are un preț de listă de 37.000 €. Aproape de trei ori mai mult decât prețul integratului).

Ce mai rămâne de spus?

A trecut mai mult de un an de când Luxman L-509Z se află în sistemul propriu de referință. În această perioadă amplificatorul mi-a dovedit că neutralitatea nu înseamnă un sunet agresiv, că 120 de wați pe canal sunt suficienți pentru a atinge nivele de concert și că sunetul de referință nu este accesibil doar celor cu componente separate. Acestea fiind spuse, nu pot decât să recomand Luxman L-509Z ca un amplificator integrat de referință în gama sa de preț.

Sistemul de teste 1:

  • Linn Selekt Katalyst (streamer);
  • Ferrum Wandla (DAC);
  • Luxman L-509Z (amplificator integrat);
  • Paradigm Persona 5F (boxe).

Sistemul de teste 2:

  • Keces IQRP-1500 (condiționator)
  • Innuos Zen Mini Mk.III (server/Roon Core);
  • Lumin T2 (streamer)
  • Luxman D-08U (CD player/DAC)
  • Luxman C-900U (preamplificator)
  • Luxman M-900U (amplificator de putere)
  • E.A.T. Fortissimo (pickup), E.A.T. F-Note (braț pickup), E.A.T. Jo no.8 (doză)
  • Luxman EQ-500 (preamplificator phono)
  • Marten Django XL (boxe)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *